Introduktion
I den digitala marknadsföringsvärlden är begreppet page per click vanligt förekommande överallt. Bland dem är CPC en viktig KPI att spåra. CPC står för cost per click och är den kostnad som en annonsör betalar varje gång annonsen klickas och leder till ett besök på webbplatsen. CPC är en viktig faktor för marknadsförare av varumärken eftersom de kommer att betala marknadspriset för annonser. För att uppskatta CPC är Google Adwords den mest populära modellen som används. En CPC-kalkylator är ett kraftfullt verktyg för marknadsförare för att uppskatta hur mycket pengar de kommer att spendera på onlineannonser.
Formeln för CPC
CPC definieras genom att den totala kostnaden för annonsen divideras med det totala antalet klick på annonsen. Om en annonsör t.ex. betalar 50 USD för en CPC-reklamkampanj och i gengäld får 100 klick. Då är CPC 50/100= 0,2 USD
CPC= Kostnad för annonskampanj / antal klick
Faktorer som påverkar CPC
I en tid av digital era och ständigt utvecklad digital marknadsföring måste marknadsförare förstå faktorer som involverar CPC-kostnad. För att få maximal effektivitet för reklamkampanjen hjälper en CPC-kalkylator varumärken att hitta kostnaden för varje annons. För att ändra marknadsföringsstrategin analyserar en marknadsförare kostnaden med avkastning på investeringen. För att optimera hela processen hjälper en CPC-estimator affärsmän att fatta ett välgrundat beslut.
CPC beror på följande faktorer
Tävling
CPC-priset varierar för olika nischer. Den typ av bransch eller webbplats där annonsen är verksam är en primär avgörande för CPC. Branscher med hög konkurrens ger höga CPC-priser, t.ex. finans och hälsovård. En högt betalande CPC kräver mer utrymme på webbplatsen. För att vara konkurrenskraftig inom digital marknadsföring måste en annonsör avsätta en stor budget för marknadsföring.
Kvalitetspoäng
Kvalitetspoäng är ett mått som används av Google Ads för att bedöma relevansen av annonser. Reklamkampanjer och sökmotorplattformar använder relevanta annonser med lägre CPC. Google mäter kvalitetspoängen beroende på relevansen hos sökord och PPC-annonser.
annonsposition och placering
CPC är direkt kopplat till hur annonsen placeras på en webbsida eller i en sökmotor. Annonser som visas högst upp i sökresultaten eller på välbesökta webbplatser har hög CPC. Det är annonsörens roll att balansera önskan om synlighet och de kostnader som är förknippade med detta.
Val av nyckelord
Valet av sökord påverkar direkt CPC-priset. Ett sökord med hög konkurrens kostar en hög CPC. Sökord med hög CPC är värdefulla eftersom de kan generera mer intäkter för annonsörerna. En annonsör bjuder högt på nyckelord med hög CPC och när deras annons klickas betalar de mer jämfört med nyckelord med låg CPC. Val av sökord, research och fokus på relevans och sökvolym är en viktig del av att välja sökord för annonser.
Geografiskt läge
CPC varierar mellan olika regioner och länder. Reklambyråer riktar in sig på målgrupper med högre konkurrens för att betala mer för annonsvisningar. CPC bör baseras på målgruppen och marknadsdynamiken.
Betydelsen av CPC för onlineannonskampanjer
En CPC hjälper marknadsförare att fatta ett välgrundat beslut om varumärkesmarknadsföring. Innan de spenderar mer bör de veta hur man beräknar CPC. För att underlätta beräkningen hjälper en CPC-kalkylator online marknadsförare att klokt spendera pengar på onlineannonser. Här är några anledningar till varför CPC är viktigt för onlineannonseringskampanjer.
Budgetkontroll
En marknadsförare kan enkelt kontrollera budgeten för en viss marknadskampanj om han känner till CPC. Annonsörer kan ställa in dagliga budgetar eller kampanjbudgetar under fördefinierade budgetar.
Förutsägbara utgifter
Om en annonsör känner till CPC kan han klokt spendera mer på annonser som ger trafik till webbplatsen. En annonsör måste betala för annonser som är engagerande, vilket gör onlineplattformar effektiva för annonsering.
Resultat för annonser
CPC är en indikator på hur bra annonsen är på att leda trafik till en webbplats.
Konkurrensanalys
För att jämföra konkurrenskraften hos sökord är CPC en indikator. Annonsörer utvärderar CPC mot branschgenomsnittet för att ta reda på hur bra det går för dem.
Slutsats
Annonsörer bör övervaka branschtrender och anpassa sina strategier efter dem. Han fattar alltid affärsbeslut utifrån föränderliga branschtrender, dynamik, användarbeteende och plattformsalgoritmer. För att få optimala resultat från en reklamkampanj tar annonsörer hjälp av cpc-kalkylator som fungerar på cpc-ekvationen. Marknadsförare kämpar ständigt för att omdefiniera sina marknadsföringsstrategier för kostnadseffektiva lösningar och kampanjprestanda.