• Onlineannoncering og digital markedsføring

Sådan beregner du CPC for dine onlineannonceringskampagner

  • Felix Rose-Collins
  • 3 min read
Sådan beregner du CPC for dine onlineannonceringskampagner

Introduktion

I en verden af digital markedsføring er begrebet page per click udbredt overalt. Blandt dem er CPC en KPI, man skal overveje at spore. CPC står for cost per click og er det beløb, en annoncør betaler, hver gang der klikkes på annoncen, og det fører til et besøg på hjemmesiden. CPC er en vigtig faktor for markedsførere af brands, da de betaler markedsprisen for annoncer. For at estimere CPC er Google Adwords den mest populære model. En CPC-beregner er et stærkt værktøj for marketingfolk til at estimere, hvor mange penge de vil bruge på online-reklamer.

cpc

Formlen for CPC

CPC defineres ved at dividere de samlede omkostninger for annoncen med det samlede antal klik på annoncen. Hvis en annoncør f.eks. betaler $50 for en CPC-reklamekampagne og til gengæld modtager 100 klik. Så er CPC 50/100 = 0,2 USD.

CPC= Annoncekampagnens omkostninger / antal klik

Faktorer, der påvirker CPC

I en tid med digital æra og konstant udvikling af digital markedsføring er marketingfolk nødt til at forstå faktorer, der involverer CPC-omkostninger. For at opnå maksimal effektivitet i en reklamekampagne hjælper en CPC-beregner brands med at finde ud af, hvad hver annonce koster. For at ændre marketingstrategien analyserer en marketingmedarbejder omkostningerne med investeringsafkastet. For at optimere hele processen hjælper en CPC-estimator forretningsfolk med at træffe en informeret beslutning.

CPC afhænger af følgende faktorer

Konkurrence

CPC-prisen varierer for forskellige nicher. Den type branche eller hjemmeside, som annoncen opererer i, er en primær afgørende faktor for CPC. En branche med høj konkurrence opkræver høj CPC, f.eks. finans og sundhed. En høj CPC kræver mere plads på hjemmesiden. For at forblive konkurrencedygtig inden for digital markedsføring er en annoncør nødt til at afsætte et stort budget til markedsføring.

Kvalitetsresultat

Kvalitetsscore er en metrik, der bruges af Google Ads til at vurdere annoncers relevans. Annonceringskampagner og søgemaskineplatforme bruger relevante annoncer med lavere CPC. Google måler kvalitetsscoren afhængigt af relevansen af søgeord og PPC-annoncer.

Annoncens position og placering

En CPC er direkte forbundet med annoncens placering på en webside eller søgemaskine. Annoncer, der vises øverst i søgeresultaterne eller på hjemmesider med meget trafik, har en høj CPC. Det er annoncørens rolle at balancere ønsket om synlighed og de dermed forbundne omkostninger.

Valg af søgeord

Valget af søgeord har direkte indflydelse på CPC-satsen. Et meget konkurrencepræget søgeord koster en høj CPC. søgeord med høj CPC er værdifulde, da de kan generere flere indtægter for annoncørerne. En rådgiver byder højt på søgeord med høj CPC, og når der klikkes på deres annonce, betaler de mere sammenlignet med søgeord med lav CPC. Valg af søgeord, research og fokus på relevans og søgevolumen er en afgørende del af at vælge søgeord til annoncer.

Geografisk placering

CPC varierer fra region til region og fra land til land. Reklamebureauer går efter målgrupper med højere konkurrence for at betale mere for annoncevisninger. CPC bør være baseret på målgruppen og markedsdynamikken.

cpc

Betydningen af CPC for online annoncekampagner

En CPC hjælper marketingfolk med at træffe en informeret beslutning om brand marketing. Før de bruger flere penge, bør de vide, hvordan man beregner CPC. For at lette beregningen hjælper en CPC-beregner online marketingfolk med klogt at bruge penge på online-reklamer. Her er et par grunde til, at CPC er vigtig for online reklamekampagner.

Budgetkontrol

En marketingmedarbejder kan nemt styre budgettet for en bestemt markedskampagne, hvis han kender CPC. Annoncører kan indstille daglige budgetter eller kampagnebudgetter under foruddefinerede budgetter.

Forudsigelige udgifter

Hvis en annoncør kender CPC, kan han klogt bruge flere penge på annoncer, der bringer trafik til hjemmesiden. En annoncør skal betale for annoncer, der er engagerende, hvilket gør onlineplatforme effektive til annoncering.

Annoncepræstation

En CPC er en indikator for, hvor godt annoncen klarer sig i forhold til at bringe trafik til en hjemmeside.

Konkurrenceanalyse

For at sammenligne konkurrenceevnen for søgeord er CPC en indikator. Annoncører vurderer CPC i forhold til branchens gennemsnit for at finde ud af, hvor godt de klarer sig.

cpc

Konklusion

Annoncører bør overvåge industriens tendenser og tilpasse deres strategier til dem. Han træffer altid forretningsbeslutninger på baggrund af skiftende branchetendenser, dynamik, brugeradfærd og platformalgoritmer. For at opnå optimale resultater fra en reklamekampagne tager annoncører hjælp fra cpc-beregneren, som arbejder med cpc-ligningen. Marketingfolk kæmper hele tiden med at omdefinere deres marketingstrategier for at opnå omkostningseffektive løsninger og kampagneperformance.

Felix Rose-Collins

Felix Rose-Collins

Ranktracker's CEO/CMO & Co-founder

Felix Rose-Collins is the Co-founder and CEO/CMO of Ranktracker. With over 15 years of SEO experience, he has single-handedly scaled the Ranktracker site to over 500,000 monthly visits, with 390,000 of these stemming from organic searches each month.

Begynd at bruge Ranktracker... Gratis!

Find ud af, hvad der forhindrer dit websted i at blive placeret på ranglisten.

Opret en gratis konto

Eller logge ind med dine legitimationsoplysninger

Different views of Ranktracker app